Digitaalinen OP Pohjois-Karjala - perinteisestä finanssitoimijasta digitaalisen ajan toimijaksi

Siirry metatietojen loppuun
Siirry metatietojen alkuun

OP Ryhmä on päättänyt olla tulevaisuuden suunnannäyttäjä ja kehittää nykyistä toimintaansa digitaalisemmaksi sekä luoda täysin uusia digitaalisia liiketoimintamalleja. Tämä vaatii jokaiselta työntekijältä uutta digiosaamista ja siihen tarvittavaa täsmäkoulutusta.

Mietimme täällä Pohjois-Karjalassa kuinka voisimme selvittää työntekijöiden digiosaamisen nykytilan ja päätimme käyttää siihen Tiviittori-testiä. Testi tukee hyvin OP Ryhmän tarjoamaa liiketoimintaan liittyvää koulutusta ja digiosaamisen kehittämistä. Tärkeimpänä ajatuksena meillä on olla läsnä siellä, missä asiakkaammekin ovat – tänä päivänä se tarkoittaa myös digitaalisia kanavia.

Miksi Tiviittori-testi?

"On ilo olla mukana kehityksessä! Halusimme selvittää henkilöstömme digiosaamisen nykytilan, jotta löydämme oikeat kehittämiskohdat. Toteutimme testin syksyllä 2016. Tulokset tulivat nopeasti ja olemme päässeetkin jo miettimään minkä tyyppistä koulutusta järjestämme ensi vuoden puolella. Testi oli helppo suorittaa eikä aikaakaan mennyt kuin puolisen tuntia. Kehittämiskohteina osaltamme nousivat kaksi osa-aluetta: tiedon haku sekä tekijänoikeusasiat. Näihin panostamme ensi vuoden puolella, sillä molemmat ovat tänä päivänä tärkeitä asioita työssämme. Tekijänoikeusasioiden lisäksi kehitämme myös sosiaalisen median taitojamme, koska haluamme olla siellä missä asiakkaammekin ovat. Esimerkiksi pankin Facebook-sivut ovat ahkerassa käytössä ja sivuillamme on jo reilusti yli 2000 seuraajaa. Meillä on valovoimainen suunnannäyttäjä, pääjohtajamme Reijo Karhinen, joka omalla innostuneella esimerkillään kannustaa meitä OPlaisia käyttämään digiajan palveluita monipuolisesti", kertoo pankin digivastaava, pankinjohtaja Helvi Varpiola.

Digilähettiläät vahvasti vaikuttamassa

Pankin digisuunnitelmaan on kirjattu, että pankin jokaisessa tiimissä on oma digilähettiläs: heitä on tällä hetkellä pankissamme viisi. Digilähettiläät ovat suuressa roolissa digitalisaation eteenpäin viennissä. He ovat mukana innostamassa ja suunnittelemassa sekä tiedottavat ja kouluttavat oman tiimin porukkaa. Tämä on osoittautunut hyväksi päätökseksi, sillä oppiminen on syvempää ja yksilöllisempää, kun koulutus tapahtuu pienryhmissä.

 

OP Pohjois-Karjalan digilähettiläät (vasemmalta oikealle) Kaisa Pesu, Anne Nyyssönen, Katri Haavisto, Hanna Varis ja Jarno Kyllönen

Digilähettiläät järjestivät marraskuussa työntekijöille kaksi digi-iltapäivää, jossa tutustuttiin mm. muiden toimialojen digitalisaatioon asiantuntijaluentojen muodossa. Ensi vuoden suunnitelmissa on jatkojalostaa Tiviittori-testin tulokset käytäntöön järjestämällä koulutusta kehittämistä vaativien osa-alueiden osalta. OP ryhmältä on tulossa myös pankkimaailmaan soveltuva digiajokortti-koulutus.

Asiakaslähtöisesti kohti tulevaisuutta

Jatkuva kehittäminen nykyajan muuttuvassa maailmassa on pankkitoiminnan edellytys. Kehitämme koko ajan palvelukanaviamme kohti monikanavaista asiakaspalvelua. Haluamme olla läsnä siellä, missä asiakkaamme ovat ja tarjota palvelua luontevasti ja luotettavasti. Ensi vuonna tulemme harppaamaan ison digiloikan uusien palvelujen myötä. Suosittelemme Tiviittori-testiä muillekin yrityksille alasta riippumatta. Sen avulla selvitätte helposti yrityksenne digiosaamisen nykytilan.

 

Kirjoittaja: Anne Nyyssönen, OP Pohjois-Karjala / Yrityspalvelut




Tiviittori - arvioinnista apu digiosaamisen kehittämiseen


 

Tiviittori on verkkopohjainen työkalu digitaalisen osaamisen arviointiin. Se sisältää mittareita tieto- ja viestintätekniikan (tvt) perustaidoista syvälliseen tietotyöosaamiseen.

 

 

 


Varustettu ilmaisella Atlassian Confluence Community License-lisenssillä, joka on myönnetty hankkijalle TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry / Finnish Information Society Development Centre. Evaluoi Confluencea tänään.

Adaptavist ThemeBuilderKäytössä

Adaptavist ThemeBuilder EngineAtlassian Confluence