Työ, Pokémonit ja tuulimyllyt

Siirry metatietojen loppuun
Siirry metatietojen alkuun

Luen William Eggintonin hienoa kirjaa The Man Who Invented Fiction (Blooomsbury, 2016) siitä, miten Miguel de Cervantes - kirjoittaessaan maailman ehkä luetuimman kirjan ritari Don Quixotesta - kehitti fiktion. Kiehtovan ja mukaansatempaavan tavan kertoa asioista, jotka eivät olleet historiaa tai runoutta, ja joiden tarkoituksena ei ollut moraalinen opetus.

Cervantes oli petetty mies – palvellut pitkään kuningastaan sotilaana, ollut kidnapattuna, vammautunut saamatta kuitenkaan korvausta tai kunniaa - mutta hänen kuuluisin teoksensa ei ole tilitys katkeruudesta. Päinvastoin, Cervantes loihtii Don Quixoten ja Sancho Panzan, joita hän lukijoilleen kuvaa humoristisella hellyydellä, tosin välillä koviakin kolhuja jaellen.  Siina missä tunnetusti Sancho Panza ja me muut näemme arkisia tuulimyllyjä, Don Quixote näkee mahdollisuuden osoittaa taistelun ritarillista urheutta ja käy hyökkäykseen vihollista vastaan.

Liisa Välikangas

Ennen meillä oli mielikuvitus

Kesä-Helsingin Pokémon Go -pelaajat toivat mieleeni Don Quixoten näkemän “lisätyn todellisuuden”.  Tutussa Hesperian puistossa oli yhtäkkiä piilossa Pokémoneja. Siellä oli houkuttimia ja treenauspaikkoja, kunhan osasi katsoa älypuhelimensa kautta muuten tavalliselta näyttävää puistikkoa. Miten erilaisia toimintamahdollisuuksia ja omituisia olentoja koiranulkoiluttajien puisto yhtäkkiä tarjosikaan!

Ennen lisättyä todellisuutta luovaa tietotekniikkaa meillä oli mielikuvitus. Mielikuvitusta on määritelty kyvyksi ylittää tässä ja nyt meitä kohtaavat rajoitteet ja muokata niistä uusia mahdollisuushorisontteja: muuntaa puutteet tarjonnaksi, mahdollisuus todellisuudeksi, ja se mikä jo on, joksikin aivan muuksi (Kearney, R. 1998. Poetics of imagining: Modern to post-modern, Fordham Univ Press).


 

Kuva: Pixabay

Eeppisiä haasteita

Tietotekniikka auttaa meitä muuntamaan todellisuutta kiintoisammaksi kuten Pokémon Go -pelin valtava menestys maailmalla osoittaa. Peliteollisuus palvelee ehkä vähän samaa kuin fiktio siihen aikaan kun Cervantes kirjoitti mestariteoksensa. Se tarjoaa viihdettä, mutta ennen kaikkea uusia elämyksiä, joihin arkimaailma ei tahdo yhtä notkeasti antautua.

Jane McGonical kirjassaan Reality is Broken (Penguin Press, 2011) kertoo, mitä voimme oppia peleistä, jotta saisimme samaa nostefiilistä arjessa kuin pelatessamme. Yksi tapa on keksiä “eeppisiä” haasteita, joiden taklaaminen innostaa. Tai pelata eri tasoilla - emme siis “epäonnistu”, siirrymme vain pelaamaan eri vaikeusasteelle. Vähän kuin golfin handicap.

Työn Pokémonit

Tuulimyllyjä vastaan taistelu, Pokémonit ja kaikenlainen mielikuvitus tuntuisi olevan kaukana arkisesta työnteosta. Väitän kuitenkin, että nämä seikat kertovat enemmän työn muuttumisesta kuin arvaammekaan. On työtä tekemässä tekoäly tai ihminen, valmiiksi määriteltyä työtä lienee tulevaisuudessa yhä vähemmän tarjolla. Tällainen työpaikkojen väheneminen on aiheuttamassa mullistuksia, kun elintason paranemisen mahdollisuudet on teollisen aikakauden aikana totuttu sitomaan tiettyyn työpaikkaan. Nyt on kuitenkin katsottava mahdollisuuksia mielikuvituksen kautta: Mitä voisimme lisätä tai muuntaa ympäröivässä todellisuudessa, jotta siitä tulisi merkityksellinen, kiehtova ja aivan uudella tavalla osallistava?

Työ on yhä useammin “lisättyä todellisuutta”. Lisäämme todellisuuteen oman kosketuksemme ja älymme.  Vaikutamme ympäristöömme tavoilla, jotka ovat meille ominaisia joko mielikuvituksemme, kutsumuksemme tai kykyjemme kautta.

Cervantes kirjoitti maailman luetuimman kirjan, joka fiktiivisyydessään on enemmän totta kuin moni ajankohtainen arviointiraportti. Työn tekeminen pysynee Don Quixoten viitoittamalla tiellä: Mitä maailmasta puuttuu, jotta siinä voisi toteuttaa asioita, jotka ovat meille tärkeitä ja kiehtovia?

 

- Liisa Välikangas

 

Kirjoittaja Liisa Välikangas toimii Aalto-yliopiston ja Hankenin innovaatiojohtamisen professorina. Hän on tutkinut mm. organisaatioiden innovointikyvyn kehittämistä ja sen johtamista.




Löytöretkeilyä muutoksen maailmassa on Liisan keynote-puheenvuoron aiheena Vaikuta ja vaikutu -seminaarissa 29.9.2016.


Vaikuta ja vaikutu - Wirtaa muutokseen -seminaarin 2016 tunnuskuva

  • Ei leimoja

Varustettu ilmaisella Atlassian Confluence Community License-lisenssillä, joka on myönnetty hankkijalle TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry / Finnish Information Society Development Centre. Evaluoi Confluencea tänään.

Adaptavist ThemeBuilderKäytössä

Adaptavist ThemeBuilder EngineAtlassian Confluence